Almost Nothing | CERN
documentary

Almost Nothing_poster

C’era una volta una cittadella al confine franco-svizzero chiamata CERN. Secondo Alvaro de Rujula, una delle eminenze della comunità scientifica che “manda avanti  la baracca”, i fisici sono più modesti degli architetti poiché costruiscono le loro cattedrali sottoterra. Poco dopo, un altro sostiene, senza ironia, che “probabilmente le scoperte più importanti sono state fatte nella caffetteria”.
Come si poteva immaginare, Anna de Manincor e il collettivo ZimmerFrei vanno in direzione opposta a quella dei film dedicati a questa istituzione. Lasciano il Bosone di Higgs o le onde gravitazionali sullo sfondo a beneficio degli esseri umani che lavorano in questo labirinto di corridoi, fili e parti metalliche di alta precisione alla ricerca di “quasi nulla”. Sottotitolato “CERN – Experimental City“, Almost Nothing guarda con acutezza, a volte con umorismo, la vita di questa comunità piuttosto speciale, una vera esperienza umana e sociale i cui attori sembrano inventare ogni giorno le regole di funzionamento”.
Emmanuel Chicon per Vision du Rèel

Quando si pensa alla scienza, si focalizzano le grandi scoperte: il Bosone di Higgs! Le onde gravitazionali! A volte si dimentica che cosa succede tra una scoperta e l’altra: c’è un gruppo di persone che continua a fare un lavoro metodico. Al confine tra Svizzera e Francia c’è una cittadella chiamata CERN, una comunità internazionale di migliaia di persone che lavorano con un obiettivo comune. Come possono lavorare per anni – talvolta per decenni – come un unico, enorme cervello collettivo? Che cosa cercano?

https://almostnothing.eu/

WATCH the film:
https://www.mymovies.it/ondemand/iwonderfull/

Once upon a time, there was a citadel, established on the Franco-Swiss border, called CERN. According to Alvaro de Rujula, one of the eminences of the scientific fellowship that “runs the shop”, dare we say it, physicists are more “modest” than architects, building their cathedrals underground. A little later on, another one claims, without laughing, that “the most momentous discoveries were probably made in the cafeteria.” We get it, Anna de Manincor and the ZimmerFrei collective (La Beauté c’est ta tête, VdR, 2014) run counter to the films habitually devoted to this institution. They leave the “Higgs boson” or “gravitational waves” in the background to spotlight the humans who are working away in this maze of corridors, cables and high-precision metal parts, seeking “almost nothing.” A sharp, and sometimes humorous, look at the life of this rather particular community, a real human and social experiment whose participants seem to invent the operating rules every day.
Emmanuel Chicon,  Vision du Rèel

Particle physicists are now heading toward the wide open and unmapped field of the “unknown unknowns”. No “wowing effect”, maybe for generations. Almost Nothing observes a scientific community at work, speaking the same discreet language of experimental research.

 

 

Concept Umberto Saraceni, Anna de Manincor, Anna Rispoli
Script Anna de Manincor, Anna Rispoli
Direction Anna de Manincor | ZimmerFrei
Production Bo Film (Italy)
In coproduction with Tita Productions (France), Associate Directors (Belgium)
With the support of Ministero dei beni e delle attività culturali e del turismo – Direzione Generale Cinema, Regione Emilia-Romagna Film Commission, Région Provence-Alpes-Cote d’Azur | Development and Production Fund in partnership with CNC – Centre National de la Cinématographie et de l’Image animée, France Télévisions, France 3 Auvergne Rhone Alpes, PROCIREP, VAF – Vlaams Audiovisueel Fonds | Script and Production Fund, Belgische Tax Shelter maatregel. Prodotto grazie anche al credito d’imposta previsto ai sensi della legge 244/2007
Italian Distribution I Wonder Pictures
International Sales Agent I Wonder Pictures World Sales
Distribution contact https://iwonderpictures.com/projects/almost-nothing/

Producers Serena Gramizzi, Laurence Ansquer, Bram Crols
Cinematographer Roberto Beani
Editing Anna de Manincor, Davide Pepe
TV Version Editing Catherine Catella
Original Soundtrack & Sound Design Massimo Carozzi
Color Grading Veerle Zeelmaeckers

Format Full HD – Stereo Sound
Language English, French, Italian and other
Subtitles Italian / English / French / Dutch

with Giulio Aielli, Luis Alvarez Gaume, Olga Beltramello, Sergio Bertolucci, Mar Capeans Garrido, Paola Catapano, Suseshna Datta-Cockerill, Michele De Gennaro, Silvano De Gennaro, Jean-Pierre Delahaye, Alvaro de Rujula, Natasha Egger, John Ellis, Wilfrid Farabolini, Daniel Figueroa, Fabiola Gianotti, Angela Higney, Ieva Kabasinskaite, Andrea Latina, Django Manglunki, Colette Marx-Neilsen, Dimitar Mladenov, Lakshmi Prabha Nattamai Sekar, Marzio Nessi, Markus Nordberg, Thomas Otto, Daniel Siemaszko, Lynn Veronneau, Wolfram Zeuner
e con / and with Maf Alidra, Joelle Belman, Daniele Benedetti, Erwan Bertrand, Stefania Bordoni, Roberto Cardarelli, Anne Cook, Alessandro Dallocchio, Daniel De Negri, Alberto di Meglio, Daniel Dobos, Valerie Domcke, Giuseppe Fidecaro, Maria Fidecaro, Despina Hatzifotiadou, Michael Hoch, Yannis Kyriakos Semertzidis, Joel Lahaye, Luciano Maiani, Lino Miceli, Lorenzo Paolozzi, Enzo Paradiso, Ludovico Pontecorvo, Serhiy Senyukov, Gurpreet Singh Chahal, Harri Toivonen, Hans Van Haevermaet, Valentina Venturi, Matteo Volpi, Susana Wong, Konstantin Zioutas

Screenings
WORLDWIDE PREMIÈRE | Visions du Réel, Intl Long Feature Film Competition, Nyon (Switzerland) – April 2018
FESTIVALS 
| Biografilm, Italian Competition, Bologna, June 2018
PerSo, Perugia Social Film Festival, International Competition, Perugia, September 2018
DocsMX 2018, International Competition, Mexico City, October 2018
Bergamo Scienza, Bergamo, October 2018
Signes de Nuits, Paris, October 2018